Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Kino, które zmienia – festiwal w 2025 roku
„Kino, które zmienia” to hasło tegorocznej edycji Festiwalu Nowe Horyzonty, a motywem identyfikacji wizualnej, w tym plakatu jest kalejdoskop (a w jego wnętrzu obecny już od kilku lat symbol jaskółki – zwiastunki nowego).
– Jednym z najważniejszych aspektów kalejdoskopu jest światło, dzięki któremu jego poszczególne elementy nabierają zupełnie nowej siły. Bez światła nie ma również samego kina, dlatego zależało nam na tym, żeby zaznaczyć je w tegorocznych projektach, a później również zastosować praktycznie – o czym będzie można przekonać się w trakcie festiwalu – mówi Michał Weksler, dyrektor marketingu MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty.
Filmy z festiwali w Berlinie i Cannes
Pełny program Festiwalu Nowe Horyzonty 2025 został już ogłoszony. Znajdziecie go na stronie Festiwalu Nowe Horyzonty.
Polecamy niektóre nowości, jakie obejrzymy podczas 25. edycji. Są wśród nich hity festiwali, w tym dopiero zakończonego Festiwalu w Cannes.
Na pierwszy ogień tegoroczna Canneńska Złota Palma, czyli „To był zwykły przypadek” Jafara Panahiego (seanse podczas Festiwalu Nowe Horyzonty: 19.07, godz. 18:45, 21.07, godz. 09:45, 24.07, godz. 18:45, 27.07, godz. 15:45, wszystkie w Kinie Nowe Horyzonty).
Czeka nas trzymający w napięciu i świetnie zagrany thriller o mechaniku samochodowym Vahirze, który w kliencie swojego warsztatu rozpoznaje dawnego oprawcę, ale ma wątpliwości, czy to na pewno on.
W głównym bohaterze, dobrym człowieku rodzi się żądza zemsty i zbiera grupę przyjaciół, którzy także cierpieli przez tajemniczego człowieka, przedstawiciela okrutnego reżimu.
Pytanie, czy będą skłonni wymierzyć mu sprawiedliwość i z ofiar zamienią się w katów.
„Sirât” Olivera Laxe wywalczył Nagrodę Jury (Prix du jury) w Cannes. Seanse podczas Festiwalu Nowe Horyzonty: (17.07, godz. 22:30 (knh), 18.07, godz. 18:45 (spotkanie z twórcami, knh), 20.07, godz. 22:00 (dcf), 21.07, godz. 21:45 (knh), 23.07, godz. 15:45 (knh), 24.07, godz. 19:15 (dcf), 26.07, godz. 12:30 (knh), 27.07, godz. 10:00 (knh).
– Opowieść o ojcu szukającym córki na nielegalnych, pustynnych rave’ach w Maroku to odjazdowe połączenie survivalowego thrillera spod znaku „Ceny strachu” z krytyczną perspektywą „Zabriskie Point”. Fenomenalnie nakręcony film autora pamiętnej "Siły ognia" trzyma w napięciu, zachwyca znakomitą ścieżką dźwiękową Kangdinga Raya i nie daje o sobie zapomnieć. Film – przygoda – zapewnia Marcin Pieńkowski, dyrektor Nowych Horyzontów.
Z kolei „Resurrection” Bi Gana otrzymał Specjalną Nagrodę Jury (Prix spécial). Seanse podczas Festiwalu Nowe Horyzonty: 17.07, godz. 19:00, 18.07, godz. 12:45, 20.07, godz. 9:45, 22.07, godz. 12:30, 25.07, godz. 9:30, 26.07, godz. 18:45, 27.07, godz. 18:45, wszystkie w Kinie Nowe Horyzonty).
Według Marcina Pieńkowskiego to kino totalne. – Epicki film zabiera nas w pięć niezwykłych podróży po historii kina – od ekspresjonistycznego kina niemego, przez film noir, buddyjską przypowieść, realizm magiczny, po wystrzałowe, wampirze love story. „Ressurection” to kino wolne, hipnotyzujące, zachwycające – popis czystej filmowej wyobraźni – zapowiada szef festiwalu Nowe Horyzonty.
Z Berlinale przyjadą do nas inne ciekawe tytuły, m.in. zwycięskie „Sny o miłości” w reż. Daga Johana Haugeruda.
– Bohaterką opowieści Haugeruda jest wpatrzona w nauczycielkę 17-letnia Johanne. Przyspieszona edukacja w szkole uczuć owocuje pracą domową zadaną samej sobie: Johanne tworzy kronikę miłości i pożądania. Ile w tych zapiskach prawdy, a ile młodzieńczej fantazji? – opowiada dyrektorka artystyczna festiwalu Małgorzata Sadowska.
Retrospektywy – Lee Chang-dong, Athina Rachel Tsangari, Anne-Marie Miéville, Sasnalowie
Koreański klasyk i grecka przedstawicielka tamtejszej Nowej Fali, francuska reżyserka Anne-Marie Miéville (prywatnie żona Jeana-Luca Godarda) oraz Sasnalowie – Anka i Wilhelm – to nazwiska bohaterów tegorocznych retrospektyw.
– Lee Chang-dong jest także uznanym pisarzem i nie obawia się fundamentalnych pytań. Dowodzi, że piękno, za którym gonimy, nie kryje się w powierzchownej urodzie rzeczy, lecz w decyzjach i gestach wyrastających ponad codzienną przemoc, zlew pełen brudnych naczyń i zwitek zmiętych banknotów.
Choć mocno zanurzone w społecznej i politycznej rzeczywistości, filmy Koreańczyka mają w sobie ten tajemniczy, nieuchwytny, migotliwy dodatek, otwierają się na metafizykę i poezję – zapowiada Małgorzata Sadowska, kuratorka retrospektywy.
A zobaczymy m.in. następujące filmy Lee Chang-donga:
- Zielona ryba (Chorok mulkogi, 1997)
- Miętowy cukierek (Bakha satang, 1999)
- Oaza (Oasiseu, 2002)
- Sekretne światło (Milyang, 2007)
- Poezja (Shi, 2010)
- Płomienie (Beoning, 2018)
Grecka reżyserka Athina Rachel Tsangari, która jest wiązana z narodzinami Nowej Greckiej Fali, nie chce, by jej kino postrzegano jako sformatowane.
– Reżyserka, oczywiście, odżegnuje się od narodowych etykietek, zachowuje dystans wobec tropów narzucanych przez zagranicznych krytyków w obiegu festiwalowym, próbującym zapakować bardzo różne filmy do jednego pudełka i wycisnąć z nich prawdę o jednym kraju, o jednym momencie – pisze Klara Cykorz.
A podczas festiwalu obejrzymy m.in. te dzieła Greczynki:
- The Slow Business of Going (2000)
- Attenberg (2010)
- Chevalier (2015)
- Harvest (2024)
Anne-Marie Miéville to żona Jeana-Luka Godarda, współscenarzystka, współreżyserka, montażystka filmów podpisanych jego nazwiskiem. Ale to pełnoprawna twórczyni, o czym przypomina kuratorka Małgorzata Sadowska.
– W centrum swojej twórczości Miéville stawia komunikację: między płciami, pokoleniami, epokami, artystkami i artystami, mediami, dziedzinami sztuki. Dlatego tak bliska jest jej literatura, filozofia, dlatego jej filmy są tak muzyczne (umieć słuchać to wielki talent!), dlatego w rozmowę włącza obrazy, rzeźby, teatr. W jej kinie wszystko ze sobą gada – ludzie, miejsca, konteksty – wymienia Sadowska.
A obejrzymy cztery pełnometrażowe filmy:
- Mój ulubiony temat (Mon cher sujet), 1988
- Lou nie powiedziała nie (Lou n’a pas dit non), 1994
- Wszyscy nadal tu jesteśmy (Nous sommes tous encore ici), 1997
- Po ugodzie (Après la réconciliation), 2000
oraz kilka krótki i średnich metraży.
Ostatnia z retrospektyw do przegląd filmów Anki i Wilhelma Sasnalów. Ich filmy to zapis wyjątkowego procesu – obserwacji, myślenia, czytania, reagowania, pisze Kuba Mikurda.
– Każdy kolejny film jednocześnie wyrasta z poprzedniego, ale też go podważa, poszerza, próbuje zrobić to, co tamtemu się nie udało. Nie ma we współczesnym polskim kinie drugiej tak organicznej, tak niespokojnej i tak, w pewnym sensie, »polskiej« filmografii – dodaje w tekście do retrospektywy badacz filmu.
Podczas Nowych Horyzontów obejrzymy pięć filmów nakręconych przez duet:
- Z daleka widok jest piękny (2011)
- Huba (2013)
- Słońce, to słońce mnie oślepiło (2016)
- Nie zgubiliśmy drogi (2022)
- Człowiek do wszystkiego (2025) – premiera!
Kino na Rynku – wraca 18 lipca
Już w piątek 18 lipca o 21.30 (czyli o pół godziny wcześniej niż rok temu) pierwszy z seansów na wrocławskim Rynku. Wróci olbrzymi ekran i miejsca siedzące dla blisko 1000 widzów, zaś wśród tytułów nowe filmy Pabla Almodóvara, Wima Wendersa, klasyki Davida Lyncha i Jeana-Pierre'a Jeuneta. Zobaczcie w tekście poniżej.
Bilety i karnety na Nowe Horyzonty 2025 – ceny
Karnety na Festiwal Nowe Horyzonty już się wyprzedały, można natomiast kupować bilety. Ich sprzedaż online rozpocznie się 3 lipca o 12.00 (do 15 lipca kupimy je przez stronę Festiwalu Nowe Horyzonty).
Bilety w tradycyjnej formie, czyli w kasach festiwalowych kupimy od 16 lipca.
Kasy festiwalowe w Kinie Nowe Horyzonty są czynne: 16 lipca, w godz. 12:00-20:00, w dniach 17-27 lipca w godz. 9:00 – do 15 minut po rozpoczęciu ostatniego seansu.
Kasy festiwalowe w Dolnośląskim Centrum Filmowym są czynne w dniach 18-26 lipca w godz. 9:00 – do 15 minut po rozpoczęciu ostatniego seansu.
Ceny biletów na Festiwal Nowe Horyzonty 2025
- 27 zł – pojedynczy bilet
- 31 zł – bilet na pokazy filmów w cyklu Pokazy Galowe
- 18 zł – bilet na pokazy filmów w cyklu Młode Horyzonty
- 22 zł – bilet dla pojedynczy bilet dla posiadaczy Karty Klubu Przyjaciół Kina Nowe Horyzonty i posiadaczy aktywnego statusu podatnika Nasz Wrocław (zniżka obejmuje do dwóch biletów zakupionych na każdy z seansów, dotyczy biletów filmowych w cenie 27 zł)
Ceny biletów dla posiadaczy Karty Visa Filmowej BNP Paribas
- 21 zł – pojedynczy bilet filmowy
- 24 zł – pojedynczy bilet na pokazy filmów w cyklu Pokazy Galowe
- 14 zł – pojedynczy bilet na pokazy filmów w cyklu Młode Horyzonty.
Na pokazy online’owe są przygotowane osobne pakiety dostępów, których sprzedaż rusza 3 lipca o 12.00.