wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

17°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 23:10

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Festiwal Nowe Horyzonty 2025. Karnety w sprzedaży

Znamy już pełny program 25. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty. Na widzów czeka 300 filmów na ponad 600 seansach, a wszystko w ciągu 11 dni (17-27 lipca) we Wrocławiu, a do 3 sierpnia online. Sprawdźcie szczegóły i ceny biletów Festiwalu Nowe Horyzonty 2025.

Reklama

Kino, które zmienia – festiwal w 2025 roku

„Kino, które zmienia” to hasło tegorocznej edycji Festiwalu Nowe Horyzonty, a motywem identyfikacji wizualnej, w tym plakatu jest kalejdoskop (a w jego wnętrzu obecny już od kilku lat symbol jaskółki – zwiastunki nowego). 

<p>Plakat 25. edycji Festiwalu Nowe Horyzonty&nbsp;</p> fot. MFF Nowe Horyzonty
Plakat 25. edycji Festiwalu Nowe Horyzonty 

– Jednym z najważniejszych aspektów kalejdoskopu jest światło, dzięki któremu jego poszczególne elementy nabierają zupełnie nowej siły. Bez światła nie ma również samego kina, dlatego zależało nam na tym, żeby zaznaczyć je w tegorocznych projektach, a później również zastosować praktycznie – o czym będzie można przekonać się w trakcie festiwalu – mówi Michał Weksler, dyrektor marketingu MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty.

Filmy z festiwali w Berlinie i Cannes

Pełny program Festiwalu Nowe Horyzonty 2025 został już ogłoszony. Znajdziecie go na stronie Festiwalu Nowe Horyzonty.

Polecamy niektóre nowości, jakie obejrzymy podczas 25. edycji. Są wśród nich hity festiwali, w tym dopiero zakończonego Festiwalu w Cannes.

Na pierwszy ogień tegoroczna Canneńska Złota Palma, czyli „To był zwykły przypadek” Jafara Panahiego (seanse podczas Festiwalu Nowe Horyzonty: 19.07, godz. 18:45, 21.07, godz. 09:45, 24.07, godz. 18:45, 27.07, godz. 15:45, wszystkie w Kinie Nowe Horyzonty).

Czeka nas trzymający w napięciu i świetnie zagrany thriller o mechaniku samochodowym Vahirze, który w kliencie swojego warsztatu rozpoznaje dawnego oprawcę, ale ma wątpliwości, czy to na pewno on.

W głównym bohaterze, dobrym człowieku rodzi się żądza zemsty i zbiera grupę przyjaciół, którzy także cierpieli przez tajemniczego człowieka, przedstawiciela okrutnego reżimu.

Pytanie, czy będą skłonni wymierzyć mu sprawiedliwość i z ofiar zamienią się w katów.

„Sirât” Olivera Laxe wywalczył Nagrodę Jury (Prix du jury) w Cannes. Seanse podczas Festiwalu Nowe Horyzonty: (17.07, godz. 22:30 (knh), 18.07, godz. 18:45 (spotkanie z twórcami, knh), 20.07, godz. 22:00 (dcf), 21.07, godz. 21:45 (knh), 23.07, godz. 15:45 (knh), 24.07, godz. 19:15 (dcf), 26.07, godz. 12:30 (knh), 27.07, godz. 10:00 (knh).

– Opowieść o ojcu szukającym córki na nielegalnych, pustynnych rave’ach w Maroku to odjazdowe połączenie survivalowego thrillera spod znaku „Ceny strachu” z krytyczną perspektywą „Zabriskie Point”. Fenomenalnie nakręcony film autora pamiętnej "Siły ognia" trzyma w napięciu, zachwyca znakomitą ścieżką dźwiękową Kangdinga Raya i nie daje o sobie zapomnieć. Film – przygoda – zapewnia Marcin Pieńkowski, dyrektor Nowych Horyzontów.

Z kolei „Resurrection” Bi Gana otrzymał Specjalną Nagrodę Jury (Prix spécial). Seanse podczas Festiwalu Nowe Horyzonty: 17.07, godz. 19:00, 18.07, godz. 12:45, 20.07, godz. 9:45, 22.07, godz. 12:30, 25.07, godz. 9:30, 26.07, godz. 18:45, 27.07, godz. 18:45, wszystkie w Kinie Nowe Horyzonty).

Według Marcina Pieńkowskiego to kino totalne. – Epicki film zabiera nas w pięć niezwykłych podróży po historii kina – od ekspresjonistycznego kina niemego, przez film noir, buddyjską przypowieść, realizm magiczny, po wystrzałowe, wampirze love story. „Ressurection” to kino wolne, hipnotyzujące, zachwycające – popis czystej filmowej wyobraźni – zapowiada szef festiwalu Nowe Horyzonty.

Z Berlinale przyjadą do nas inne ciekawe tytuły, m.in. zwycięskie „Sny o miłości” w reż. Daga Johana Haugeruda.

– Bohaterką opowieści Haugeruda jest wpatrzona w nauczycielkę 17-letnia Johanne. Przyspieszona edukacja w szkole uczuć owocuje pracą domową zadaną samej sobie: Johanne tworzy kronikę miłości i pożądania. Ile w tych zapiskach prawdy, a ile młodzieńczej fantazji? – opowiada dyrektorka artystyczna festiwalu Małgorzata Sadowska.

Retrospektywy – Lee Chang-dong, Athina Rachel Tsangari, Anne-Marie Miéville, Sasnalowie 

Koreański klasyk i grecka przedstawicielka tamtejszej Nowej Fali, francuska reżyserka Anne-Marie Miéville (prywatnie żona Jeana-Luca Godarda) oraz Sasnalowie – Anka i Wilhelm – to nazwiska bohaterów tegorocznych retrospektyw. 

Lee Chang-dong jest także uznanym pisarzem i nie obawia się fundamentalnych pytań. Dowodzi, że piękno, za którym gonimy, nie kryje się w powierzchownej urodzie rzeczy, lecz w decyzjach i gestach wyrastających ponad codzienną przemoc, zlew pełen brudnych naczyń i zwitek zmiętych banknotów.

Choć mocno zanurzone w społecznej i politycznej rzeczywistości, filmy Koreańczyka mają w sobie ten tajemniczy, nieuchwytny, migotliwy dodatek, otwierają się na metafizykę i poezję – zapowiada Małgorzata Sadowska, kuratorka retrospektywy.

A zobaczymy m.in. następujące filmy Lee Chang-donga:

  • Zielona ryba (Chorok mulkogi, 1997)
  • Miętowy cukierek (Bakha satang, 1999)
  • Oaza (Oasiseu, 2002)
  • Sekretne światło (Milyang, 2007)
  • Poezja (Shi, 2010)

  • Płomienie (Beoning, 2018)

Grecka reżyserka Athina Rachel Tsangari, która jest wiązana z narodzinami Nowej Greckiej Fali, nie chce, by jej kino postrzegano jako sformatowane.

– Reżyserka, oczywiście, odżegnuje się od narodowych etykietek, zachowuje dystans wobec tropów narzucanych przez zagranicznych krytyków w obiegu festiwalowym, próbującym zapakować bardzo różne filmy do jednego pudełka i wycisnąć z nich prawdę o jednym kraju, o jednym momencie – pisze Klara Cykorz.

A podczas festiwalu obejrzymy m.in. te dzieła Greczynki:

  • The Slow Business of Going (2000)
  • Attenberg (2010)
  • Chevalier (2015)
  • Harvest (2024)

Anne-Marie Miéville to żona Jeana-Luka Godarda, współscenarzystka, współreżyserka, montażystka filmów podpisanych jego nazwiskiem. Ale to pełnoprawna twórczyni, o czym przypomina kuratorka Małgorzata Sadowska. 

– W centrum swojej twórczości Miéville stawia komunikację: między płciami, pokoleniami, epokami, artystkami i artystami, mediami, dziedzinami sztuki. Dlatego tak bliska jest jej literatura, filozofia, dlatego jej filmy są tak muzyczne (umieć słuchać to wielki talent!), dlatego w rozmowę włącza obrazy, rzeźby, teatr. W jej kinie wszystko ze sobą gada – ludzie, miejsca, konteksty – wymienia Sadowska. 

A obejrzymy cztery pełnometrażowe filmy: 

  • Mój ulubiony temat (Mon cher sujet), 1988
  • Lou nie powiedziała nie (Lou n’a pas dit non), 1994
  • Wszyscy nadal tu jesteśmy (Nous sommes tous encore ici), 1997
  • Po ugodzie (Après la réconciliation), 2000 

oraz kilka krótki i średnich metraży.

Ostatnia z retrospektyw do przegląd filmów Anki i Wilhelma Sasnalów. Ich filmy to zapis wyjątkowego procesu – obserwacji, myślenia, czytania, reagowania, pisze Kuba Mikurda.

– Każdy kolejny film jednocześnie wyrasta z poprzedniego, ale też go podważa, poszerza, próbuje zrobić to, co tamtemu się nie udało. Nie ma we współczesnym polskim kinie drugiej tak organicznej, tak niespokojnej i tak, w pewnym sensie, »polskiej« filmografii – dodaje w tekście do retrospektywy badacz filmu. 

Podczas Nowych Horyzontów obejrzymy pięć filmów nakręconych przez duet:

  • Z daleka widok jest piękny (2011)

  • Huba (2013)
  • Słońce, to słońce mnie oślepiło (2016)
  • Nie zgubiliśmy drogi (2022)
  • Człowiek do wszystkiego (2025) – premiera!

Kino na Rynku – wraca 18 lipca

Już w piątek 18 lipca o 21.30 (czyli o pół godziny wcześniej niż rok temu) pierwszy z seansów na wrocławskim Rynku. Wróci olbrzymi ekran i miejsca siedzące dla blisko 1000 widzów, zaś wśród tytułów nowe filmy Pabla Almodóvara, Wima Wendersa, klasyki Davida Lyncha i Jeana-Pierre'a Jeuneta. Zobaczcie w tekście poniżej.  

Bilety i karnety na Nowe Horyzonty 2025 – ceny 

Karnety na Festiwal Nowe Horyzonty już się wyprzedały, można natomiast kupować bilety. Ich sprzedaż online rozpocznie się 3 lipca o 12.00 (do 15 lipca kupimy je przez stronę Festiwalu Nowe Horyzonty).

Bilety w tradycyjnej formie, czyli w kasach festiwalowych kupimy od 16 lipca. 

Kasy festiwalowe w Kinie Nowe Horyzonty są czynne: 16 lipca, w godz. 12:00-20:00, w dniach 17-27 lipca w godz. 9:00 – do 15 minut po rozpoczęciu ostatniego seansu.

Kasy festiwalowe w Dolnośląskim Centrum Filmowym są czynne w dniach 18-26 lipca w godz. 9:00 – do 15 minut po rozpoczęciu ostatniego seansu.

Ceny biletów na Festiwal Nowe Horyzonty 2025

  • 27 zł – pojedynczy bilet
  • 31 zł – bilet na pokazy filmów w cyklu Pokazy Galowe
  • 18 zł – bilet na pokazy filmów w cyklu Młode Horyzonty
  • 22 zł – bilet dla pojedynczy bilet dla posiadaczy Karty Klubu Przyjaciół Kina Nowe Horyzonty i posiadaczy aktywnego statusu podatnika Nasz Wrocław (zniżka obejmuje do dwóch biletów zakupionych na każdy z seansów, dotyczy biletów filmowych w cenie 27 zł)

Ceny biletów dla posiadaczy Karty Visa Filmowej BNP Paribas

  • 21 zł – pojedynczy bilet filmowy
  • 24 zł – pojedynczy bilet na pokazy filmów w cyklu Pokazy Galowe
  • 14 zł – pojedynczy bilet na pokazy filmów w cyklu Młode Horyzonty.

Na pokazy online’owe są przygotowane osobne pakiety dostępów, których sprzedaż rusza 3 lipca o 12.00.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama